ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ !
ﺍﯾﻦ ﮐﻠﻤﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﻣﺴﯿﺤﯽ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺎ، ﯾﺎﺩﺁﻭﺭ ﻣﻨﻈﺮﮤ ﭘﺮﺷﮑﻮﻩ ﻗﺮﺍﺭﮔﯿﺮﯼ
ﺯﺑﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻭ ﺍﻓﺎﺿﮥ ﻋﻄﺎﯼ ﺷﮕﻔﺖﺍﻧﮕﯿﺰ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎ
ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﮥ ﺍﻓﺎﺿﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺍﯾﻦ ﺭﻭﯾﺪﺍﺩﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺩﻭﻡ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ
ﺭﺳﻮﻻﻥ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺁﯾﺎ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﺍﯾﻦ ﺻﺤﻨﮥ ﺣﯿﺮﺕﺍﻧﮕﯿﺰ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ
ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﻌﻨﯽ ﻋﻤﯿﻖﺗﺮ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﯾﺪﺍﺩ ﺭﺍ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮﺩ؟ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﭼﻪ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ
ﺁﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺩﺍﺷﺖ؟ ﻭ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﭼﻪ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﺩ؟
ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﻭﺍﮊﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﭘﻨﺠﺎﻩ. ﺍﯾﻦ ﮐﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﺗﺮﺟﻤﮥ
ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻋﯿﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺑﻮﺩ . ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺒﺮﯼ، ﺍﯾﻦ ﻋﯿﺪ
ﺭﺍ "ﻋﯿﺪ ﻫﻔﺘﻪﻫﺎ " ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﺮﺡ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻻﻭﯾﺎﻥ ﺑﺎﺏ ۲۳ ﻭ ﺗﺜﻨﯿﻪ ﺑﺎﺏ ۱۶ ﺁﻣﺪﻩ
ﺍﺳﺖ
ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﮤ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺭﻭﺯﻩ ﮐﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﯿﺪ ﻣﯽﺷﺪ ( ﻧﺎﻡ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﯾﺎ ﭘﻨﺠﺎﻫﻪ ﺑﻪ
ﻫﻤﯿﻦ ﺟﻬﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ )، ﺍﺯ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺷﻨﺒﮥ ﻋﯿﺪ ﭘِﺴَﺢ ( ﻓِﺼَﺢ )
ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯽﺷﺪ . ﺩﺭ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺠﺎﻫﻪ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﻓﻪ ﺍﺯ ﻧﻮﺑﺮ ﮔﻨﺪﻡ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺑﺮﮤ
ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩﻧﺪ
ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﺠﺎﻫﻢ، ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ، ﺩﻭ ﮔِﺮﺩﮤ ﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﻤﯿﺮﻣﺎﯾﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺁﺭﺩ
ﻣﺮﻏﻮﺏ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﺑﺎﺯ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺑﺮﮤ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ، ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪ. ﺑﻪ
ﺍﯾﻦ ﺷﮑﻞ، ﺩﺭﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺭﺍ ﺟﺸﻦ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺷﻮﺭ ﻭ ﺷﻌﻒ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺭﺍ ﺑﻪﺭﺍﺣﺘﯽ
ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺗﺠﺴﻢ ﮐﺮﺩ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﻗﺮﻥﻫﺎ، ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﭘﯽﺑﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ ﻋﻤﯿﻖﺗﺮ
ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ . ﻋﯿﺪ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺳﻮﻡ ﺳﺎﻝ ﻋﺒﺮﯼ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻮﺩ، ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ
ﻣﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻬﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮐﻮﻩ ﺳﯿﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﯽ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩ (ﺧﺮﻭﺝ ۱۹ ).
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﯾﺾ ﺍﯾﻦ ﻋﻬﺪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﺤﺼﻮﻝ
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﮐﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ( ﺗﺜﻨﯿﻪ ۲۸ ) . ﭘﺲ ﺟﺎﯼ ﺗﻌﺠﺐ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﻮﻡ
ﯾﻬﻮﺩ، ﻋﯿﺪ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﻧﻤﺎﺩ ﻭ ﻣﻈﻬﺮ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻋﻬﺪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻮﺩ
ﺣﺎﻝ، ﺑﯿﺎﯾﯿﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﯾﺪﺍﺩﻫﺎﯼ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖِ ﻋﻬﺪﺟﺪﯾﺪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﯿﺎﻓﮑﻨﯿﻢ . ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﯿﺴﯽ
ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺗﻬﯿﮥ ﻋﯿﺪ ﭘﺴﺢ ﻣﺼﻠﻮﺏ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺳَﺒّﺖ ﭘﺴﺢ ﻗﯿﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ . ﭘﯿﺶ ﺍﺯ
ﺭﻧﺞ ﺻﻠﯿﺐ، ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ (ﯾﻮﺣﻨﺎ ۱۴ : ۱۶ - ۱۷ ). ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ
ﻏﺮﻭﺏ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻡ ( ﮐﻪ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﻭﺭﮤ ﭘﻨﺠﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺑﻮﺩ )،
ﻋﯿﺴﯽ ﺍﺯ ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺑﺴﺘﻪ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﻇﺎﻫﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ . ﺍﻭ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ
ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﻠﻤﮥ "ﺳﻼﻡ " (ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ) ، ﺗﺤﯿﺖ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ، ﺑﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ
ﺩﻣﯿﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ
«ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﺑﯿﺪ«! (ﯾﻮﺣﻨﺎ ۲۰ : ۲۲ ). ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺑﺮﯼ
ﺑﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﯿﺪ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ! ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺭﻭﺯ، « ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ
ﺭﺳﯿﺪ » (ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺳﻮﻻﻥ ۲ : ۱ )، ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ . ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ
ﺳﺎﮐﻦ ﺷﺪ
ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﮔﺮﺩﻩﻫﺎﯼ ﻧﺎﻥ ﺗﺎﺯﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺗﮑﺎﻥ
ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪ، ﺣﺎﻭﯼ ﺧﻤﯿﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻮﺩ، ﮐﻠﯿﺴﺎﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪﻩ، ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﻣﺴﯿﺢ ﻋﺎﺩﻝ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺧﻤﯿﺮﻣﺎﯾﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﻭ
ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻋﯿﺪ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﻣﻈﻬﺮ ﻋﻬﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻗﻮﻡ ﯾﻬﻮﺩ ﺑﻮﺩ، ﺍﻓﺎﺿﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ
ﻧﯿﺰ ﻣﻈﻬﺮ ﻋﻬﺪ ﻭ ﻣﯿﺜﺎﻕ ﺟﺪﯾﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺸﺮﯾﺖ ﺑﻮﺩ. ﺍﯾﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺭﻣﯿﺎﯼ ﻧﺒﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ « ... ﺑﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ
ﯾﻬﻮﺩﺍ ﻋﻬﺪ ﺗﺎﺯﻩﺍﯼ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﺴﺖ، ﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﻋﻬﺪﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﺴﺘﻢ ...
ﺷﺮﯾﻌﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻝ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻧﻮﺷﺖ
ﻭ ﻣﻦ ﺧﺪﺍﯼ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ » ﺍﺭﻣﯿﺎ ۳۱ : ۳۱ - ۳۳
ﻋﻬﺪ ﻗﺪﯾﻤﯽ، ﻋﻬﺪﯼ ﺑﻮﺩ ﺑﯿﺮﻭﻧﯽ ﻭ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺕ؛ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻋﻬﺪ
ﻭ ﻣﯿﺜﺎﻕ ﻧﻮ، ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺩﻝ ﻭ ﻓﮑﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﻋﻬﺪ ﻗﺪﯾﻢ
ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺩﻭﺭﺗﺮ
ﻣﻮﮐﻮﻝ ﻣﯽﮐﺮﺩ؛ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮤ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﭼﻪ ﺯﯾﺒﺎ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ
« ... ﺍﯾﻦ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ، ... ﺧﺎﻃﺮﮤ ﺗﻠﺦ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽﻫﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﯾﺎﺩﺷﺎﻥ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﻣﺤﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﻥ ﮔﺎﻭﻫﺎ ﻭ ﺑﺰﻫﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻟﮑﻪﻫﺎﯼ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ
ﭘﺎﮎ ﺳﺎﺯﺩ» (ﻋﺒﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ۱۰ : ۳ -۴ ﺗﺮﺟﻤﮥ ﺗﻔﺴﯿﺮﯼ ). ﺍﻣﺎ ﻣﯿﺜﺎﻕ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽِ
" ﯾﮏﺑﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﮥ " ﻋﯿﺴﯽ ﻭ ﺑﺮ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺎﻭﺍﻥ ﺗﻤﺎﻡ
ﺟﻬﺎﻟﺖﻫﺎ ﻭ ﺑﯽﺍﯾﻤﺎﻧﯽﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺩﺍﺩ
ﺣﺎﻝ، ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﺁﻥ، "ﺗﺤﻮﻝ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ "
ﺍﺳﺖ. ﻋﯿﺴﯽ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻣﺎﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﮐﻪ
ﻋﯿﺴﯽ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺻﻠﯿﺐ ﺑﻪﺟﺎﯼ ﻣﺎ ﻣﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥﻣﺎﻥ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﻨﯿﻢ، ﻣﯿﺜﺎﻕ ﻭ
ﻋﻬﺪﺟﺪﯾﺪ ﺧﺪﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻝ ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍﺑﻄﮥ ﺟﺪﯾﺪﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ
ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺜﺎﻕ، ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﻣﯽﮔﺰﯾﻨﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﺭﺩ ﺟﺸﻦ
ﺷﺎﺩ ﻭ ﭘﺮ ﺷﮑﻮﻩ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ. ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻣﯽﺑﺨﺸﺪ ﺗﺎ
ﺷﺮﯾﻌﺖ ﻣﺤﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﻪﺟﺎ ﺁﻭﺭﯾﻢ، ﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ . ﻣﺎ ﻋﻀﻮ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮤ
ﺍﻟﻬﯽ ﻣﯽﮔﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽﯾﺎﺑﯿﻢ ﺁﺯﺍﺩﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﻮﯾﻢ . ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ
ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺷﻮﯾﻢ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﻨﺪ، ﺍﻭ
ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻧﻬﺎﻥ ﻭ ﭘﻮﺷﯿﺪﮤ ﺯﻧﺪﮔﯽﻣﺎﻥ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﯽﺑﺨﺸﺪ
ﺗﺎ ﺑﺮ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﭼﯿﺮﻩ ﺷﻮﯾﻢ
ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﻓﺎﺿﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ، ﻣﺄﻣﻮﺭﯾﺖ
ﺟﺪﯾﺪﯼ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﻣﺎ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﻋﯿﺴﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺮﻭﺍﻧﺶ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ
«ﺑﺮﻭﯾﺪ ﻭ ﻫﻤﮥ ﺍﻣﺖﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺳﺎﺯﯾﺪ » ( ﻣﺘﯽ ۲۸ : ۱۹ ). ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ
ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺣﺮﮐﺖ، ﺩﺭ ﺍﻭﺭﺷﻠﯿﻢ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﺑﻨﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ،
ﻫﺪﻑ ﻋﻄﺎﯼ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ، ﺍﻋﻼﻡ ﺧﺒﺮ ﺧﻮﺵ ﺍﻧﺠﯿﻞ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﺳﺖ
ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﯽ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺍﺑﻄﺎﻝ ﻟﻌﻨﺖ ﺑﺮﺝ ﺑﺎﺑﻞ ﺍﺳﺖ ( ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ۱۱، ﺧﺼﻮﺻﺎً ﺁﯾﺎﺕ
۶ ﺗﺎ ۷ ) . ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺸﺮ ﯾﮏ ﻗﻮﻡ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻫﺪﻑ ﺷﺮﺍﺭﺕﺑﺎﺭ،
ﺧﺪﺍ ﺯﺑﺎﻥﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻨﻘﺴﻢ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﻫﺪﻑﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﻩ ﮐﻨﺪ .
ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ، ﻧﻘﺸﮥ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﮥ ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ ﺑﻪﻭﺍﺳﻄﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﯾﮏ
ﻗﻮﻡ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﯾﮏ ﻫﺪﻑ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻋﯿﺴﺎﯼ ﻣﺴﯿﺢ ﺑﻪ
ﺟﻬﺎﻥ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ؛ ﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﻫﺪﻑ ﺭﺍ ﺗﺤﻘﻖ ﺑﺨﺸﻨﺪ، ﻭ
ﺁﻥ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮥ ﭘﻮﻟﺲ، ﺧﺪﺍ « ... ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺗﺎ
ﭘﯿﻐﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺁﺷﺘﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﻢ ... ﻣﺎ ﺳﻔﯿﺮﺍﻥ ﻣﺴﯿﺢ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﺧﺪﺍ
ﺑﻪﻭﺳﯿﻠﮥ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ» ( ﺩﻭﻡ ﻗﺮﻧﺘﯿﺎﻥ ۵: ۱۸ ﻭ۲۰ ). ﺍﯾﻦ ﺩﻋﻮﺗﯽ ﺍﺳﺖ
ﻭﺍﻻ ﻭ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺲ ﻋﻈﯿﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺍﯾﻤﺎﻧﺪﺍﺭ
ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻭ ﭘﯿﺎﻡ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ
ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﺍﺑﻄﻪﺍﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ، ﺁﻏﺎﺯﯼ ﺟﺪﯾﺪ، ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺟﺪﯾﺪ، ﻫﺪﻓﯽ ﺟﺪﯾﺪ،
ﭘﯿﺎﻣﯽ ﭘﯿﺮﻭﺯﻣﻨﺪ، ﻭ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺣﯿﺎﺗﯽ ﻧﻮ ﺩﺭ ﻣﻠﮑﻮﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ! ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺍﯾﻦ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﻠﺐ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﺎﻻﻣﺎﻝ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺩﺍﻧﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﻗﺪﺭﺩﺍﻧﯽ
ﺑﻪﺧﺎﻃﺮ ﺍﯾﻦ ﻫﺪﯾﮥ ﭘﺮﺍﺭﺯﺵ
ﺍﯾﻦ ﮐﻠﻤﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﻣﺴﯿﺤﯽ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺎ، ﯾﺎﺩﺁﻭﺭ ﻣﻨﻈﺮﮤ ﭘﺮﺷﮑﻮﻩ ﻗﺮﺍﺭﮔﯿﺮﯼ
ﺯﺑﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻭ ﺍﻓﺎﺿﮥ ﻋﻄﺎﯼ ﺷﮕﻔﺖﺍﻧﮕﯿﺰ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎ
ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﮥ ﺍﻓﺎﺿﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺍﯾﻦ ﺭﻭﯾﺪﺍﺩﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺩﻭﻡ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ
ﺭﺳﻮﻻﻥ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺁﯾﺎ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﺍﯾﻦ ﺻﺤﻨﮥ ﺣﯿﺮﺕﺍﻧﮕﯿﺰ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ
ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﻌﻨﯽ ﻋﻤﯿﻖﺗﺮ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﯾﺪﺍﺩ ﺭﺍ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮﺩ؟ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﭼﻪ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ
ﺁﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺩﺍﺷﺖ؟ ﻭ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﭼﻪ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﺩ؟
ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﻭﺍﮊﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﭘﻨﺠﺎﻩ. ﺍﯾﻦ ﮐﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﺗﺮﺟﻤﮥ
ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻋﯿﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺑﻮﺩ . ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺒﺮﯼ، ﺍﯾﻦ ﻋﯿﺪ
ﺭﺍ "ﻋﯿﺪ ﻫﻔﺘﻪﻫﺎ " ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﺮﺡ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻻﻭﯾﺎﻥ ﺑﺎﺏ ۲۳ ﻭ ﺗﺜﻨﯿﻪ ﺑﺎﺏ ۱۶ ﺁﻣﺪﻩ
ﺍﺳﺖ
ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﮤ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺭﻭﺯﻩ ﮐﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﯿﺪ ﻣﯽﺷﺪ ( ﻧﺎﻡ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﯾﺎ ﭘﻨﺠﺎﻫﻪ ﺑﻪ
ﻫﻤﯿﻦ ﺟﻬﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ )، ﺍﺯ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺷﻨﺒﮥ ﻋﯿﺪ ﭘِﺴَﺢ ( ﻓِﺼَﺢ )
ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯽﺷﺪ . ﺩﺭ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺠﺎﻫﻪ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﻓﻪ ﺍﺯ ﻧﻮﺑﺮ ﮔﻨﺪﻡ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺑﺮﮤ
ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩﻧﺪ
ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﺠﺎﻫﻢ، ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ، ﺩﻭ ﮔِﺮﺩﮤ ﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﻤﯿﺮﻣﺎﯾﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺁﺭﺩ
ﻣﺮﻏﻮﺏ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﺑﺎﺯ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺑﺮﮤ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ، ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪ. ﺑﻪ
ﺍﯾﻦ ﺷﮑﻞ، ﺩﺭﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺭﺍ ﺟﺸﻦ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺷﻮﺭ ﻭ ﺷﻌﻒ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺭﺍ ﺑﻪﺭﺍﺣﺘﯽ
ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺗﺠﺴﻢ ﮐﺮﺩ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﻗﺮﻥﻫﺎ، ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﭘﯽﺑﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ ﻋﻤﯿﻖﺗﺮ
ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ . ﻋﯿﺪ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺳﻮﻡ ﺳﺎﻝ ﻋﺒﺮﯼ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻮﺩ، ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ
ﻣﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻬﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮐﻮﻩ ﺳﯿﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﯽ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩ (ﺧﺮﻭﺝ ۱۹ ).
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﯾﺾ ﺍﯾﻦ ﻋﻬﺪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﺤﺼﻮﻝ
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﮐﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ( ﺗﺜﻨﯿﻪ ۲۸ ) . ﭘﺲ ﺟﺎﯼ ﺗﻌﺠﺐ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﻮﻡ
ﯾﻬﻮﺩ، ﻋﯿﺪ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﻧﻤﺎﺩ ﻭ ﻣﻈﻬﺮ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻋﻬﺪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻮﺩ
ﺣﺎﻝ، ﺑﯿﺎﯾﯿﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﯾﺪﺍﺩﻫﺎﯼ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖِ ﻋﻬﺪﺟﺪﯾﺪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﯿﺎﻓﮑﻨﯿﻢ . ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﯿﺴﯽ
ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺗﻬﯿﮥ ﻋﯿﺪ ﭘﺴﺢ ﻣﺼﻠﻮﺏ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺳَﺒّﺖ ﭘﺴﺢ ﻗﯿﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ . ﭘﯿﺶ ﺍﺯ
ﺭﻧﺞ ﺻﻠﯿﺐ، ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ (ﯾﻮﺣﻨﺎ ۱۴ : ۱۶ - ۱۷ ). ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ
ﻏﺮﻭﺏ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻡ ( ﮐﻪ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﻭﺭﮤ ﭘﻨﺠﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺑﻮﺩ )،
ﻋﯿﺴﯽ ﺍﺯ ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺑﺴﺘﻪ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﻇﺎﻫﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ . ﺍﻭ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ
ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﻠﻤﮥ "ﺳﻼﻡ " (ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ) ، ﺗﺤﯿﺖ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ، ﺑﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ
ﺩﻣﯿﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ
«ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﺑﯿﺪ«! (ﯾﻮﺣﻨﺎ ۲۰ : ۲۲ ). ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺑﺮﯼ
ﺑﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﯿﺪ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ! ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺭﻭﺯ، « ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ
ﺭﺳﯿﺪ » (ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺳﻮﻻﻥ ۲ : ۱ )، ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ . ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ
ﺳﺎﮐﻦ ﺷﺪ
ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﮔﺮﺩﻩﻫﺎﯼ ﻧﺎﻥ ﺗﺎﺯﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺗﮑﺎﻥ
ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪ، ﺣﺎﻭﯼ ﺧﻤﯿﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻮﺩ، ﮐﻠﯿﺴﺎﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪﻩ، ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﻣﺴﯿﺢ ﻋﺎﺩﻝ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺧﻤﯿﺮﻣﺎﯾﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﻭ
ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻋﯿﺪ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﻣﻈﻬﺮ ﻋﻬﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻗﻮﻡ ﯾﻬﻮﺩ ﺑﻮﺩ، ﺍﻓﺎﺿﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ
ﻧﯿﺰ ﻣﻈﻬﺮ ﻋﻬﺪ ﻭ ﻣﯿﺜﺎﻕ ﺟﺪﯾﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺸﺮﯾﺖ ﺑﻮﺩ. ﺍﯾﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺭﻣﯿﺎﯼ ﻧﺒﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ « ... ﺑﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ
ﯾﻬﻮﺩﺍ ﻋﻬﺪ ﺗﺎﺯﻩﺍﯼ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﺴﺖ، ﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﻋﻬﺪﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﺴﺘﻢ ...
ﺷﺮﯾﻌﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻝ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻧﻮﺷﺖ
ﻭ ﻣﻦ ﺧﺪﺍﯼ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ » ﺍﺭﻣﯿﺎ ۳۱ : ۳۱ - ۳۳
ﻋﻬﺪ ﻗﺪﯾﻤﯽ، ﻋﻬﺪﯼ ﺑﻮﺩ ﺑﯿﺮﻭﻧﯽ ﻭ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺕ؛ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻋﻬﺪ
ﻭ ﻣﯿﺜﺎﻕ ﻧﻮ، ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺩﻝ ﻭ ﻓﮑﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﻋﻬﺪ ﻗﺪﯾﻢ
ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺩﻭﺭﺗﺮ
ﻣﻮﮐﻮﻝ ﻣﯽﮐﺮﺩ؛ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮤ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﭼﻪ ﺯﯾﺒﺎ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ
« ... ﺍﯾﻦ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ، ... ﺧﺎﻃﺮﮤ ﺗﻠﺦ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽﻫﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﯾﺎﺩﺷﺎﻥ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﻣﺤﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﻥ ﮔﺎﻭﻫﺎ ﻭ ﺑﺰﻫﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻟﮑﻪﻫﺎﯼ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ
ﭘﺎﮎ ﺳﺎﺯﺩ» (ﻋﺒﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ۱۰ : ۳ -۴ ﺗﺮﺟﻤﮥ ﺗﻔﺴﯿﺮﯼ ). ﺍﻣﺎ ﻣﯿﺜﺎﻕ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽِ
" ﯾﮏﺑﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﮥ " ﻋﯿﺴﯽ ﻭ ﺑﺮ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺎﻭﺍﻥ ﺗﻤﺎﻡ
ﺟﻬﺎﻟﺖﻫﺎ ﻭ ﺑﯽﺍﯾﻤﺎﻧﯽﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺩﺍﺩ
ﺣﺎﻝ، ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﺁﻥ، "ﺗﺤﻮﻝ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ "
ﺍﺳﺖ. ﻋﯿﺴﯽ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻣﺎﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﮐﻪ
ﻋﯿﺴﯽ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺻﻠﯿﺐ ﺑﻪﺟﺎﯼ ﻣﺎ ﻣﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥﻣﺎﻥ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﻨﯿﻢ، ﻣﯿﺜﺎﻕ ﻭ
ﻋﻬﺪﺟﺪﯾﺪ ﺧﺪﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻝ ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍﺑﻄﮥ ﺟﺪﯾﺪﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ
ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺜﺎﻕ، ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﻣﯽﮔﺰﯾﻨﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﺭﺩ ﺟﺸﻦ
ﺷﺎﺩ ﻭ ﭘﺮ ﺷﮑﻮﻩ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ. ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻣﯽﺑﺨﺸﺪ ﺗﺎ
ﺷﺮﯾﻌﺖ ﻣﺤﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﻪﺟﺎ ﺁﻭﺭﯾﻢ، ﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ . ﻣﺎ ﻋﻀﻮ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮤ
ﺍﻟﻬﯽ ﻣﯽﮔﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽﯾﺎﺑﯿﻢ ﺁﺯﺍﺩﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﻮﯾﻢ . ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ
ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﺷﻮﯾﻢ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﻨﺪ، ﺍﻭ
ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻧﻬﺎﻥ ﻭ ﭘﻮﺷﯿﺪﮤ ﺯﻧﺪﮔﯽﻣﺎﻥ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﯽﺑﺨﺸﺪ
ﺗﺎ ﺑﺮ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﭼﯿﺮﻩ ﺷﻮﯾﻢ
ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﻓﺎﺿﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ، ﻣﺄﻣﻮﺭﯾﺖ
ﺟﺪﯾﺪﯼ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﻣﺎ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﻋﯿﺴﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺮﻭﺍﻧﺶ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ
«ﺑﺮﻭﯾﺪ ﻭ ﻫﻤﮥ ﺍﻣﺖﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺳﺎﺯﯾﺪ » ( ﻣﺘﯽ ۲۸ : ۱۹ ). ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ
ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺣﺮﮐﺖ، ﺩﺭ ﺍﻭﺭﺷﻠﯿﻢ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﺑﻨﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ،
ﻫﺪﻑ ﻋﻄﺎﯼ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ، ﺍﻋﻼﻡ ﺧﺒﺮ ﺧﻮﺵ ﺍﻧﺠﯿﻞ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﺳﺖ
ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﯽ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺍﺑﻄﺎﻝ ﻟﻌﻨﺖ ﺑﺮﺝ ﺑﺎﺑﻞ ﺍﺳﺖ ( ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ۱۱، ﺧﺼﻮﺻﺎً ﺁﯾﺎﺕ
۶ ﺗﺎ ۷ ) . ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺸﺮ ﯾﮏ ﻗﻮﻡ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻫﺪﻑ ﺷﺮﺍﺭﺕﺑﺎﺭ،
ﺧﺪﺍ ﺯﺑﺎﻥﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻨﻘﺴﻢ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﻫﺪﻑﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﻩ ﮐﻨﺪ .
ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ، ﻧﻘﺸﮥ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﮥ ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ ﺑﻪﻭﺍﺳﻄﮥ ﺭﻭﺡﺍﻟﻘﺪﺱ ﯾﮏ
ﻗﻮﻡ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﯾﮏ ﻫﺪﻑ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻋﯿﺴﺎﯼ ﻣﺴﯿﺢ ﺑﻪ
ﺟﻬﺎﻥ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ؛ ﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﻫﺪﻑ ﺭﺍ ﺗﺤﻘﻖ ﺑﺨﺸﻨﺪ، ﻭ
ﺁﻥ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮥ ﭘﻮﻟﺲ، ﺧﺪﺍ « ... ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺗﺎ
ﭘﯿﻐﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺁﺷﺘﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﻢ ... ﻣﺎ ﺳﻔﯿﺮﺍﻥ ﻣﺴﯿﺢ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﺧﺪﺍ
ﺑﻪﻭﺳﯿﻠﮥ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ» ( ﺩﻭﻡ ﻗﺮﻧﺘﯿﺎﻥ ۵: ۱۸ ﻭ۲۰ ). ﺍﯾﻦ ﺩﻋﻮﺗﯽ ﺍﺳﺖ
ﻭﺍﻻ ﻭ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺲ ﻋﻈﯿﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺍﯾﻤﺎﻧﺪﺍﺭ
ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻭ ﭘﯿﺎﻡ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ
ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﺍﺑﻄﻪﺍﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ، ﺁﻏﺎﺯﯼ ﺟﺪﯾﺪ، ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺟﺪﯾﺪ، ﻫﺪﻓﯽ ﺟﺪﯾﺪ،
ﭘﯿﺎﻣﯽ ﭘﯿﺮﻭﺯﻣﻨﺪ، ﻭ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺣﯿﺎﺗﯽ ﻧﻮ ﺩﺭ ﻣﻠﮑﻮﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ! ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺍﯾﻦ ﭘﻨﻄﯿﮑﺎﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﻠﺐ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﺎﻻﻣﺎﻝ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺩﺍﻧﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﻗﺪﺭﺩﺍﻧﯽ
ﺑﻪﺧﺎﻃﺮ ﺍﯾﻦ ﻫﺪﯾﮥ ﭘﺮﺍﺭﺯﺵ
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر